Vyhledávač nábytku a dekorací

Jak vybrat kvalitní matraci? Roli hraje tvrdost i poloha, v níž spíte

Dáša Veverková
14.10.2021

Spánek je pro naše tělo naprosto nepostradatelný, musí se ale jednat o kvalitní spánek, který našemu tělu umožní regeneraci, posílí ho a vlije nám do žil novou energii. Ten zajistí mimo jiné kvalitní matrace. Abychom vám usnadnili její výběr, připravili jsme pro vás tento návod, ve kterém vám poradíme, na jaké parametry je třeba se zaměřit a podle čeho zvolit tu správnou.

Jak na kvalitní spánek

Mnozí z nás mají lehký spánek, který přeruší kdejaké zašustění. Jiní ale spí celou noc „jako kdyby je do vody hodil“. Kvalitní spánek je pro nás nesmírně důležitý, kromě již zmíněné regenerace a zdroje energie má také pozitivní účinky na naši paměť, výkonnost a kreativitu. Kdo se vyspí málo nebo špatně, ten je obvykle bez nálady, nic se mu nedaří a na každou činnost musí vynaložit hodně úsilí.

Důsledkem nespavosti bývají obvykle deprese a stavy úzkosti. Jak si zajistit zdravý spánek?

  • Snažte se chodit spát i vstávat ve stejnou dobu. Spánku během dne se raději vyhýbejte.
  • Před spaním v ložnici vyvětrejte, zatemněte a odstraňte všechny zdroje hluku. Teplota v místnosti by měla být zhruba 18–20 °C.
  • Postel používejte jen ke spánku, když nemůžete usnout, raději vstaňte a něčemu se věnujte.
  • Před spaním nejezte těžká jídla, vyhněte se kávě a dalším povzbuzujícím nápojům.
  • Nevěnujte se žádným namáhavým činnostem, neřešte žádné důležité věci, uléhejte dobře naladění. K tomu může přispět třeba i oblíbené pyžamo.

Víte, že cyklus spánku dělíme do 5 základních fází? Každý cyklus pak trvá 90 minut. Z toho plyne, že ideální doba spánku je zhruba 7,5–8 hodin. Dále dělíme spánek podle hybnosti očí na REM fázi a NREM fázi.

  • Lehký spánek je jako první fáze spánkového cyklu mělký, trhaný a relativně krátký. Trvá pár minut a naše tělo dokáže vnímat okolí a reagovat. Tep i dýchání se zpomalí, je snadné nás probudit. Může se během něj objevit i svalový záškub.
  • Pravý spánek je druhou fází, trvá asi 20 minut. Tělo je během něj nehybné a uvolněné, oči se nehýbají. Zpomaluje se mozková aktivita, klesá tepová frekvence i tělesná teplota. Krev odtéká do svalů.
  • Hluboký spánek je třetí fází spánkového cyklu, během něj dojde ke zpomalení dechu i tepové frekvence, nastane i uvolnění svalů. Snižuje se také naše reakce na okolní podněty. Hluboký spánek je pro naši regeneraci tím nejdůležitějším, právě během něj odpočíváme, rosteme, detoxikujeme tělo.
  • Čtvrtá fáze spánku je nejhlubší a nejsilnější částí NREM fáze, její délka je asi 30 minut.
  • REM fáze je poslední fází spánkového cyklu, je nejhlubší a zdají se nám během ní sny. Charakterizuje ji rychlý pohyb očí a zrychlený dech. Když se během REM fáze probudíme, jsme unavení. Mozek je zhruba stejně aktivní jako když bdíme.

Spánek podpoří vhodná postel i matrace

Jednou z důležitých věcí, které ovlivňují kvalitu našeho spánku, je postel. Měla by stát na vhodném místě a mít kvalitní rošt a matraci. Jejímu výběru je třeba věnovat zvláštní pozornost a nešetřit na ní. Přece jen by nám měla dobře sloužit každý den.

Víte, že životnost matrace se obecně udává v délce 7–10 let? Tím je dána i odpověď na jednu z nejčastějších otázek, jak často měnit matraci. Po této době je dobré si pořídit novou, a to i v případě, že se vám zdá v naprostém pořádku. Během let se v ní totiž nahromadili různé bakterie, plísně a roztoči.

Jakou matraci vybrat a čím se při výběru řídit

Základním pravidlem je přizpůsobit výběr tomu, kdo bude matraci používat. Na světě se totiž nenajde matrace, která by vyhovovala úplně všem. Každý z nás má jiné potřeby a nároky. Z toho důvodu jsou na trhu zdravotní matrace, matrace pro alergiky či antidekubitní matrace, které se používají v případě proleženin.

1. Tvrdost matrace

Nejměkčí matrace se označuje číslem 1, nejtvrdší pak číslicí 7. Mezi ty nejměkčí patří kromě molitanových matrací také matrace s paměťovou pěnou, které se přizpůsobí tvaru těla a nevytváří protitlak. U osob s vyšší hmotností ale nutí svaly pořád pracovat.

Středně tuhé matrace (pěnové matrace, pružinové matrace, sendvičové a taštičkové matrace) se přizpůsobí tvaru těla a páteř udrží v rovině. Tvrdší matrace bývají vyztužené kokosem, do této skupiny patří i matrace z PUR pěny a studené HR pěny.

Tvrdé matrace obsahují vrstvy kokosu a tvrdou RE pěnu nebo studenou HR pěnu s vysokou hustotou. Matrace s tvrdostí 7 pak jsou z přírodního kokosu nebo tvrdé RE pěny.

2. Nosnost matrace

Když si na matraci lehne osoba s hmotností 50 kg, matrace se zachová jinak, než když si na ni lehne někdo, kdo váží 150 kg. Proto se zajímejte o nosnost matrace. Pro lidi s hmotností do 70 kg bude ideální měkká matrace, při váze od 70 kg do 100 kg střední a pro těžší osoby se doporučuje tvrdší matrace.

3. Rozměry matrace

Aby se vám leželo opravdu pohodlně, je důležité dobře zvolit také délku, výšku a šířku matrace. Málokdo ví, že co se délky týče, matrace by měla být asi o 25 cm delší než ležící člověk. Ideální výška je pak alespoň 15 cm. A šířka? Ta se odvíjí od šíře lůžka, na kterém bude matrace umístěná.

Jakou velikost matrace vybrat?

  • Matrace 80 x 200 cm: Hodí se do menších pokojů a ložnic. Ocení ji především štíhlé osoby.
  • Matrace 90 x 200 cm: Jedná se nejprodávanější velikost jak pro jednolůžko, tak pro manželskou postel – pohodlně se na ní bude cítit i ten, kdo se často převaluje.
  • Matrace 120 x 200 cm: Je vhodná na jednolůžko a pro osoby, které kolem sebe chtějí mít prostor.
  • Matrace 140 x 200 cm: Ideální řešení dvoulůžka do malých ložnic nebo pro jednotlivce, kteří kolem sebe mají rádi hodně prostoru.
  • Matrace 160 x 200 cm: Je jedním ze základních rozměrů manželské postele. Nabídne dostatek prostoru a zároveň dokáže ušetřit místo v ložnici. Při výběru ale dejte pozor na nosnost matrace.
  • Matrace 180 x 200 cm: Je vhodná především pro osoby, které mají podobnou hmotnost a nároky na tvrdost. V opačném případě je vhodnější vybrat raději dvě matrace rozměru 90 x 200 cm.

4. Spánková poloha

Koho by napadlo, že je důležité znát polohu, ve které nejčastěji spíme? Každý se obvykle v posteli uvelebí tak, jak je mu to nejpříjemnější. Ráno se pak ale probouzíme s bolestmi zad a krční páteře. Jak těmto nepříjemnostem předcházet? Volbou správné matrace a polštáře!

  • Spaní na zádech: Upřednostněte tvrdší matraci. V této poloze je váha těla rozložená po celé posteli a páteř potřebuje stabilní oporu.
  • Spaní na břiše: Upřednostněte středně tvrdou matraci. Ideálně tu, která kombinuje tvrdší a měkčí části.
  • Spaní na boku: Upřednostněte nejměkčí matraci, která v oblasti pánve a ramen umí kopírovat tělo. Příliš tvrdá matrace by mohla omezovat krevní oběh.
  • Převalujete se v noci: Upřednostněte měkkou až středně tvrdou matraci.

Ptáte se, jakou matraci na bolavá záda? Když vás bolí horní část zad a spíte na zádech, je lepší tvrdší matrace. Když spíte na boku, pak sáhněte po středně tuhé matraci. Bolí vás v kříži? Sáhněte po středně tvrdé nebo měkčí matraci, která dokáže kopírovat zakřivení páteře a poskytne jí potřebnou oporu.

Depositphotos

Jak vybrat matraci při nadměrném pocení

Nadměrným pocením ve spánku trpí mnoho lidí. Zmírnění obtíží může přinést matrace, která dokáže regulovat pocení a má antibakteriální vlastnosti. Vsadit můžete na vícevrstvé matrace z BIO materiálů a bambusové potahy. Pocení ale omezují i matrace latexové, taštičkové či s koňskými žíněmi. Rovněž nezapomeňte měnit lůžkoviny dle období – povlečení s vyšší gramáží si nechte pouze na zimu, na léto volte raději vzdušné přírodní textilie.

Jaká matrace se hodí pro alergiky

Alergie na roztoče nebo prach dokážou spánek pěkně znepříjemnit. Aby se i alergici dobře vyspali, je třeba sáhnout po matraci pro alergiky s antibakteriálními vlastnostmi. Taková matrace neabsorbuje prach a brání šíření roztočů, bakterií i plísní. Vsadit můžete opět na bambusová vlákna, která se vyznačují řadou antibakteriálních vlastností. Jedním z nejlepších odpůzovačů mikrobů jsou ale i stříbrná vlákna.

Jak vybrat dětskou matraci

Děti pro správný a zdravý růst potřebují pevnější matraci, která je středně tvrdá a bez zón, ideálně z přírodních materiálů. Jakou matraci pro dítě tedy vybrat?

  • Matrace pro děti by měla respektovat jejich věk i váhu.
  • Musí respektovat také anatomický tvar dětské páteře.
  • Měla by se dobře udržovat.
  • Důležité je, aby odváděla vlhkost.
  • Přemýšlíte, jakou zvolit matraci pro miminko? Předně musí vyplnit celý prostor postýlky. Ideální jsou středně tvrdé nebo tvrdší matrace, těm měkkým se vyhněte. Když řešíte, jakou matraci do dětské postýlky, není od věci zvážit také chránič matrace, který prodlouží životnost matrace.